mandag den 25. marts 2013

Hvorfor er en blank stemme en ugyldig stemme?


Man hører ofte folk tale om at de vil stemme blankt ved næste valg, som regel for at vise deres utilfredshed med de siddende politikere. Hvad mange åbenbart ikke ved, er at en blank stemmeseddel bliver smidt over i bunken med forkert udfyldte stemmesedler og kun bliver brugt til at evaluere hvorvidt stemmesedlen var udformet godt nok. Det er for mig at se et problem, for det der indirekte siges, er at du kun kan sige hvem du vil pege på og dermed at systemet er godt nok som det er, ikke at der er noget grundlæggende galt. Og det er vigtigt at kunne protestere så det ikke kan ignoreres, hvordan kan vi ellers få lavet ting om? Hvordan skal vi ellers kunne vise vores politikere at vi ikke bryder os om de spin-metoder de næsten alle bruger? Hvordan skal vi ellers vise at vi ikke bryder os om ekstremister, men heller ikke om nogle af de træk der er opstået på midten? Kort sagt, hvordan skal vi ellers kunne vise utilfredshed UDEN at søge til ekstremerne, de ekstremer som vi godt ved ikke løser nogen problemer alligevel uden at skabe større andetsteds.

Jeg har overvejet problemet før men problemstillingen er blevet aktuel igen, for hvis der var valg i morgen ved jeg ikke hvad jeg ville stemme. Jeg er ganske vist socialdemokrat, men den magtfuldkommenhed som min partitop lægger for dagen gør at jeg ikke med god samvittighed ville kunne stemme på mit eget parti i dag. Jeg kan heller ikke stemme på den nuværende opposition, den eneste forskel mellem dem og den siddende regering er at de i det mindste indrømmer at de er småborgerlige liberalister. Det efterlader de ekstreme fløje, og de vil begge være ekstremt destruktive for vores samfund, så en proteststemme på dem kan heller ikke forsvares. Nu håber jeg naturligvis at mit parti vil komme til fornuft inden næste valg, (vi når det næppe i tide til at vi ikke bliver slagtet, men alligevel) men jeg mener at det vil være et ægte demokrati værdigt at vi også giver en stemme til de der ikke er tilfredse med det de bliver tilbudt. Hvor svært kan det være at tilføje en boks med teksten ”Ingen af de opstillede” på næste stemmeseddel?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar