onsdag den 6. marts 2013

Regeringens togfond

Hvor er det rart at blive positivt overrasket. Bedst som jeg gik og troede at at alt håb var ude for vores nuværende regering, går de hen og leverer et godt stykke arbejde med en fornuftig social profil. Togfonden er et skridt i den rigtige retning og bærer et tydeligt socialdemokratisk aftryk. Jeg har stadig ikke glemt eller tilgivet de socialt skæve såkaldte 'reformer' der enten er på bedding eller er gået igennem, men i det mindste er retningen her rigtig.
Den styrkelse af den offentlige trafik der ligger i udspillet giver håb om at mindske skævheden i Danmark og regningen ligger også det rigtige sted denne gang, hos de der har fået adgang til at tjene penge på vores fælles ressourcer.

Nu vokser træerne jo ikke ind i himlen, og der er stadig meget at gøre for at få trukket de dele af landet med som er ved at blive hægtet af. Der er både sjællandske og jyske byer som ikke får meget ud af den planlagte forbedring af infrastrukturen og de skal hjælpes på andre måder. Et er at det ikke nytter meget at forbedre økonomien i et begrænset område hvis resten af landet forværres tilsvarende, noget helt andet er at den danske sammenhængskraft svækkes hvis forskellene landsdelene imellem bliver for store. Sammenhængskraften lader dog indtil videre ikke til at have bekymret den siddende regering væsentligt, hverken mellem mennesker eller landsdele, men måske de også på denne front kan vækkes når der nu er små tegn på bedring.

Et sted man kunne starte med at manifestere en tilbagevenden til en bare nogenlunde rød profil, er ved at sørge for at de anslåede 32.000 arbejdspladser infrastrukturprojektet skulle kunne kaste af sig, ikke bliver udsat for løndumping eller endnu en udpensling af den laveste europæiske fællesnævner. Brug dog for en gangs skyld muligheden for at stille krav til entreprenører, leverandører og underleverandører. Brug muligheden til ikke blot at sikre den laveste pris, men også at sikre de bedste forhold for de der skal udføre arbejdet. Det bliver måske lidt dyrere umiddelbart, men i sidste ende er der en god chance for at pengene bliver i landet og bliver brugt til at løfte os alle, ikke bare de dyre drenge i habitter.

Sendt til Politiken d. 2/3, men ikke bragt.
Konteksten er den enkle at regeringen præsenterer en nyt jernbane udspil midt i den mediestorm de befinder sig i omkring SU-nedskæringer og en folkeskolereform. Udspillet får en kort bevågenhed men drukner, forståeligt nok, lidt i støjen fra de omkringliggende begivenheder. Jeg mener at udspillet har gode takter, men slet ikke nok til at opveje de hidtidige fejltrin.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar